Wednesday, 28 March 2012

Ikan & mata kail

 ikan nie kecil, so aku kena lepaskan....


Sering kali aku mendengar dan membaca ayat sebegini...

Jika kamu memancing ikan,
Setelah ikan itu terlekat di mata kail,
Hendaklah kamu mengambil ikan itu,
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja,
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya,
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

tapi sebagai penagih tegar pancing aku tak berapa setuju dengan ayat nie, walaupun aku tau konotasinya.

 Dah nama memancing, mana boleh tafsir ikan apa yang ada dalam air, apatah lagi nak pilih ikan apa yang kita nak so kalau dapat ikan yang kita tak nak lepaskan je la. lagipun kalau ikan tu kecil sangat lagi kesian kalau tak lepaskan, biarkan ikan tu membesar dulu, banyak benda lagi ikan kecil tu perlu tempuhi dan rasa untuk jadi ikan yang matang.. setidak-tidaknya boleh meneruskan kemandirannya..

Setahu aku juga ketajaman mata kail takde la buat ikan menderita sepanjang hayat, 2 3 minggu baik la.. siap boleh makan mata kail semula lagi..keh keh keh. 

 mata kail tumpul lagi sakit kot sebab lambat je nak lekat kat mulut...haha.. kalau mata kail tajam nie, cepat sangkut tapi cepat la juga tanggal (faham kan?).......

walau macam mana pun, aku percaya semua itu ada penawarnya ...

bila tiba masanya pemancing tidak akan melepaskan ikan yang menyentap mata kail.. 
mata kail kuat,
umpan pula memikat,
pasti ikan  tertambat..

aaah apa aku mengarut ni, nampak sangat takde modal nak goreng...kah kah kah


kbai..


5 comments:

vistrada said...

bro..lu mancing kat mana? ade port baik ke? kalo ikan kecik ni mcm bosan je...sedih aku tk kalo dpt ikan kecik..mcm xmencabar je..kehkehkeh

nasir said...

kecik d luar, bsar d dalam..kah3

YuYun@HanleeYun a.k.a KuLaT_NaKaL said...

jkan kecil yg sungguh kasihan! :(

nasir said...

iye, lepaskan aje.. ^_^

merdeka centre said...

bro, lu mancing ke lu mengharapkan kawan2 lu yang naikkan? lu tau mau makan sj